کرونا و بازار نشر

از اسفندماه تا به الان به علت شیوع ویروس کرونا بازار کتاب و وضعیت ناشرین رو به وخامت رفته است و در این مدت ضررهای فراوانی دیده‌اند.

با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و تعطیلی همه مراکز فرهنگی و هنری، وضعیت ناشرین و کتاب فروشی‌ها در ایران سخت‌تر شده است و هرچند مراکز فروش کتاب تمهیداتی برای فروش آنلاین فراهم کردند، اما همچنان بازار این کالای فرهنگی راکد مانده است و با طولانی‌تر شدن این اوضاع میزان ضرر وارده نیز بیشتر می‌شود و مشاغل آسیب می‌بینند.

همچنین اقتصاد نشر از ابتدای سال ۹۸ تا چندین ماه بعد، تنش‌های اقتصادی را با افزایش قیمت کاغذ در این مدت تجربه کرد و از آبان ماه تا قبل از شیوع ویروس کرونا نیز به دلیل اتفاقات تلخی که در کشور پیش آمد، ضربه‌های مکرری به حوزه نشر و کتاب وارد شد. اما بسیاری از ناشرین و کتاب فروشان به روزهای آخرین سال و ایام عید امید بسته بودند تا بتوانند فروش خوبی داشته باشند اما با شروع این بیماری، این امکان نیز از آن‌ها سلب شد.

پیش از این بیماری بسیاری از ناشران کاغذ و دیگر مایحتاج را نقد خریده‌اند، پول چاپخانه، صحاف و … را هم نقد داده‌اند و کتاب‌ها را به‌خاطر بازار عید و نمایشگاه کتاب در انبارشان گذاشته‌اند، اما حالا روی دست‌شان مانده است.

«هومان حسن‌پور» رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان کشور نیز اعلام کرده است که برآوردهای این نهاد صنفی حاکی از کاهش ۹۰ درصدی فروش ناشران و کتابفروشان تهرانی است.

درواقع، ویروس کرونا تمام چرخه نشر اعم از فروشگاه‌ها، مراکز پخش و مراکز تولید را که شامل ناشران، چاپخانه‌داران و صحافی‌ها هم می‌شود، درگیر کرده است.

سئوال و یا نظر خود را مطرح کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *